نمایشگر یک مطلب نمایشگر یک مطلب

اهداف کارگروه:

 هدف اصلی :

هدف اصلی بر اساس کسب حداکثری بازار بین المللی در جایگاه دوم صادرات جهانی بعنوان دومین صادرکننده بزرگ کاشی سرامیکی تعیین گردیده است
اهداف میانی :
 با توجه به هدف اصلی تعیین شده اهداف میانی به منظور دست یابی به اهداف به شرح زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
توسعه زیرساخت صادرات :
1- توسعه حمل و نقل بین المللی
لازمه دست یابی به جایگاه دوم جهانی در صادرات کاشی نیازمند توسعه زیر ساخت های صادرات است در این بین ارتقائ وضعیت حمل ونقل از شاخصه های مهم گسترش صادرات میباشد که در قالب تقویت و گسترش شاه راه های جاده ای ، ریلی و دریایی از مهمترین مولفه ها است ، کاستی های موجود در ایران گاهی روند صادرات را با مشکل مواجه می کند ؛ مهمترین این کاستی ها از زبان صادرکنندگان ، کمبود واگن های حمل بار قطار ، تاخیر های حمل دریایی و نوسانات قیمتی در حمل جاده ای ذکر شده است ، بر این اساس توسعه زیر ساخت حمل ونقل هدف کلی اجین شده است.
2- ارتقاء کیفیت تولید منطبق با استاندارد های بین المللی
یکی دیگر از شاخص های با اهمیت در کسب حداکثری بازار بین المللی ارتقاء جایگاه کاشی ایران در تولیدات کاشی وسرامیک است ، متاسفانه در سالهای اخیر عدم نظارت جدی بر روند صادرات کاشی ، در کنار صادرات کالاهای نا مرغوب با نام و برند ایران صدمات جبران ناپذیری را در بازارهای صادرات اصلی داشته است ، اجبار اقلیم کردستان عراق بر انجام نظارت بین المللی ، شکایت های اتحادیه صادر کنندگان عراق و نامه انجمن کارفرمایی کارخانجات میبد به سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی مبنی بر نظارت بیشتر خود گواه تخریب اعتبار کاشی ایران در برخی از بازارهای اصلی است ، از این رو ارتقاء کیفیت منطبق با تولیدات جهانی از مهمترین ارکان در تثبیت صادرات کاشی خواهد بود.
بازاریابی:
1- افزایش سرانه مصرف داخلی منطبق با تولید 
ایران یکی از بالاترین سرانه های مصرف در جهان را دارا است ،  در حال حاضر سرانه مصرف در ایران یکی از بالاترین سرانه های مصرف کاشی سرامیکی در دنیا است ایران با 46/4 متر مربع سرانه ای بالاتر از سرانه مصرف در کشور هایی چون چین با 46/2 ، ایتالیا با 73/2 ، امریکا با 6/0 و هند با 46/0 را به خود اختصاص داده است ، اما حفظ و ارتقاء سرانه مصرف در کنار صادرات همواره از استراتژی های بازاریابی بوده و در این راستا نیز حفظ و ارتقاء سرانه مصرف از اهداف میانی برای تحقق آرمان کارگروه می باشد.
2- ورود به بازارهای جدید 
همانطور که در تحلیل وضع موجود آمد بازار صادراتی ایران محدود به کشور عراق وتا حدودی بسیار ناچیز به کشورهای آسیای میانه وقفقاز بسنده شده و در برخی از کشور های مستعد به استناد گزارش خوشه صنعتی کاشی و سرامیک و آمار های ارائه شده حتی ورود به بازار انجام نشده که لازمه رسیدن به هدف کلان تعیین شده می باشد.
3- بازاریابی جهانی 
ورود به بازار ، کسب حداکثری بازار و ماندگاری در بازار نیازمند بازاریابی مناسب بر اساس شرایط بومی هر کشور بوده و عدم مطاله جدی در این راستا موجب خسارات جدی به صادر کنندگان و تولید کنندگان خواهد شد لذا بازاریابی در قالب شرکت های تخصصی صادرات در هر منطقه می تواند زمینه رشد متوازن تولید را به همراه داشته باشد.
نمایشگاه:
1- تجمیع نمایشگاه های داخلی و جلوگیری از پراکندگی
ویترین بازار ایران در نمایش تولیدات سرامیکی نمایشگاه های این صنعت در داخل کشور است همانطور که اشاره شد تعدد نماشگاه های سرامیک در نقاط مختلف کشور ایران را به یکی از نامناسب ترین برگزار کنندگان نمایشگاهی تبدیل نموده است و تجمیع خرده نمایشگاه های داخلی و تبدیل آن به نمایشگاه های قوی در نقاط تجمع تولید و بازار از اهداف کار گروه خواهد بود.
2- ایجاد نمایشگاه معتبر بین المللی در حوضه داخلی 
برند نمایشگاهی ایران در صنعت سرمیک برند شناخته شده ای نیست وبازرگانان ترجیح می دهند از محصولات ایرانی در نمایشگاه های خارجی بازدید داشته باشند ، دو نمایشگاه cerafair  و suncer  نیز با عنوان نمایشگاه های فروش ماشین آلات مورد توجه قرار گرفته اند ، ایجاد حداقل یک نمایشگاه معتبر بیبن المللی در داخل کشور نیز هدفی میانی در شناسایی محصول به بازرگانان بین المللی است.
3- مشارکت در نمایشگاه های معتبر بین المللی به صورت شبکه ای
نیاز مشارکت در بازار بین الملل پیش از هر چیز معرفی محصول است متاسفانه روند صادرات کاشی ایران به کشور های مبدا از طرق فروش مرزی و بدون بازاریابی صورت گرفته است ، عمده دلایل عدم مشارکت در نمایشگاه های بین المللی هزینه بالا وعدم آشنایی با نحوه مشارکت وحضور در نمایشگاه ها است ، لذا حضور مشترک درقالب کنسرسیوم می تواند بعنوان یک استراتژی مناسب در افزایش مشارکت بین المللی موثر باشد. 
راهبردهای مدنظر کارگروه:
 

ردیف

راهبرد

1

تاسیس شرکت های تخصصی صادرات به منظور ورود به بازارهای جدید و افزایش سهم بازار بین المللی

2

توانمندسازی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک در ارتقاء استانداردهای بین المللی

3

اعتماد سازی، تغییر نگرش و تقویت مهارتهای مدیریت ارشد در مقوله های مرتبط با صادرات شبکه ای

4

تقویت واحدهای برنامه ریزی و مدیریت بازاریابی

5

تقویت و توسعه سرمایه اجتماعی و افزایش رایزنی های شبکه ای از طریق نهادهای صنفی

6

ارتقاء حمل ونقل بین المللی (ترانزیت) جاده ای ، ریلی و دریایی

7

حمایت از راه اندازی و توسعه شرکتهای دانش بنیان مدیریت صادرات

8

توسعه کمی و کیفی و همه جانبه محصولات منطبق با برند ایران

9

توانمندسازی نمایشگاه های صنعت کاشی و سرامیک

10

ارتقاء زیرساخت های بازاریابی